Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.

Tilbakeblikk på Telemarksveka 2019

Telemarksveka er et samarbeid mellom Telemarks fylkeskommune, enkeltkommuner, idrettslag og reiselivsnæring, i tillegg til TV2. I 2019 har TV-selskapet videreutviklet konseptet, med besøk i flere Telemarkskommuner, sommershow, og sendinger på mange ulik plattformer og sosiale medier. Multilux var med som en av flere hovedsponsorer, og her er et lite tilbakeblikk våre inntrykk Telemarksveka 2019.

Suksess

Etter fjorårets suksess med over 1,85 millioner TV-seere og nærmere 20.000 besøkende på arrangementene, ble det Telemarksveka videreført den siste uka i juni. Store deler av det norske skilandslaget var på plass, med Therese Johaug, Heidi Weng og Emil Iversen i spissen. En rekke TV2-profiler og et nytt spennende konsept i sosiale medier ga arrangør og distributør tro på stor nasjonal oppmerksomhet, høye besøkstall og gode seertall på TV2s plattformer. Mye tyder på at det har slått til.

Telemarksturné

Vendela Kirsebom og Petter Pilgaard dro på Telemarksturne fra mandag til fredag, og besøkte bl.a. Drangedal, Notodden, Rjukan, Grenland og Kragerø. Paret hadde daglige sendinger i sosiale medier via TV2s plattformer der de utforsket, utfordret og underholdt på destinasjonene. Målet til TelemarksVeka var å lage historiens største mobilisering i sosiale medier her i Telemark!

Vendela, Petter og Charter-Svein underholdt på kick-off ved Bø Hotell.

Kick-off og sommershow

For sponsorene ble det arrangert en hyggelig kveld sammen med skilandslaget og TV-profiler ved Bø Hotell, mens Sommershow fra Telemark ble arrangert i Bø Sommarland, fredag 28.juni. Årets programledere var Katarina Flatland og Bjarne Brøndbo. Sammen med kjente og folkekjære artister for hele familien, ble det en ny, stor folkefest i Skandinavias største vannpark. Brøndbos D.D.E, Markus og Martinus’ lillesøster Emma, Staysman & Lazz, Keino, flere artister og skistjerner bidro til god stemning. – «Sport og underholdning er en vinnerformel», sier prosjektleder Christine Espeland i TV2-sporten.

Sommershow fra Telemark i Bø Sommarland.

Sommarlandsprinten

Sommarlandsprinten er en del av Sommarland Skifestival, og har på kort tid utviklet seg til Telemarks best besøkte idrettsarrangement sommerstid. Lørdag 29. juni var det godt med tilskuere i Bø sentrum, og arrangør Skarphedin Langrenn kunne invitere til ny skifest. Vi fikk se en fartsfylt rulleskisprint der Maiken Caspersen Falla og Sindre Bjørnestad Skar stakk av med seieren i henholdsvis dame- og herreklassen. Andre skistjerner på startstreken var amerikanske Jessica Diggins, Heidi Weng, Ragnhild Haga, Emil Iversen, Eirik Brandsdal og britiske Andrew Young.

Maiken Caspersen Falla spurter inn til seier i Sommarlandsprinten.

Kanalrennet

Kanalrennet er også en stor del av Sommarland Skifestival, og omtales som Norges vakreste rulleskirenn. Det meste av Norgeseliten stilte på startstreken i Lunde sentrum, og i år ble rennet komplett med damelandslaget på startstreken. Konkurranseformen er 25 km eller 50 km klassisk i en flott trasé langs Telemarkskanalen. Idrettslaget Skade Langrenn får hele bygda med seg når den sterkeste skiløperen skal kåres, og Telemarksveka avsluttes. I årets 50 km ble det suveren seier til Therese Johaug i eliteklasse for damer, mens Håvard Solås Taugbøl stakk av med førsteplassen blant herrene. Kanalrennet er imidlertid et renn for bredden, så en stor andel av deltagerne er mosjonister, yngre talent og barn som deltar i sentrumsrennet, Kanalrennet junior.

Jessica Diggins fra USA var en av de store trekkplastrene.

Kommet for å bli

Multilux er en Telemarksbedrift, og vi håper Telemarksveka er kommet for å bli. Det er mye som tyder på at også årets utgave har blitt en suksess.

– «Vi i TV2 har utviklet et spennende samarbeid med TelemarksVeka og er stolte av å kunne presentere både sommershow og rulleski med topp konkurranse på våre plattformer», forteller Christine Espeland, prosjektleder i TV 2 Sporten. – «Sport og underholdning er en vinnerformel! Vi setter stor pris på samarbeidet med Telemark.»

Caroline Laurhammer, reiselivsdirektør i Visit Telemark AS, er også begeistret. – «Nå er TelemarksVeka forankret hos aktørene i Telemark og vi vet at samarbeidet med TV 2 gir oss enormt bra profilering. I år er det nye steder og attraksjoner som bli vist frem, og ikke minst med en ny vri med høy aktivitet i sosiale medier og digitale kanaler.»

Vi håper vi sees neste år!